Περί μικρών αυτοκινήτων

 Τάκης Πουρναράκης




Εχοντας θρηνήσει στην οικογένεια έξι συγγενείς πρώτου και δευτέρου βαθμού από τροχαίο, μπορώ να συμμεριστώ τον πόνο των οικείων της αδικοχαμένης Αννας Πολλάτου. Σκοπός του κομματιού είναι να ξεκαθαρίσουμε μερικά πράγματα μήπως γλιτώσει έστω και ένας συνάνθρωπός μας αύριο. Το Smart και τα υπόλοιπα αυτοκίνητα της πολύ μικρής κατηγορίας δεν είναι φτιαγμένα για να ταξιδεύουν. Εχουν φτιαχτεί για να ελίσσονται στην πόλη, να παρκάρουν εύκολα, να εξοικονομούν καύσιμο, να κοστίζουν λίγο, και σ’ όλα αυτά τα καταφέρνουν περίφημα. Δεν έχουν φτιαχτεί για να ταξιδεύουν, να στρίβουν, να φρενάρουν οριακά ή να προσφέρουν οδηγικές συγκινήσεις.
Εξ ορισμού ένα αυτοκίνητο με κοντό μεταξόνιο (η απόσταση ανάμεσα στον εμπρός και τον πίσω άξονα) είναι νευρικό στις αντιδράσεις του, υπό πίεση. Οσο πιο κοντό το μεταξόνιο τόσο πιο νευρικό. Σε αυτοκίνητα τύπου Smart που ο οδηγός κάθεται σχεδόν πάνω στον πίσω άξονα δεν έχεις αίσθηση τι κάνει το πίσω μέρος και είναι αδύνατον να κοντρολάρεις από τη στιγμή που θα σπάσει η πρόσφυση. Ξέρω, θα μου πείτε τα ηλεκτρονικά, το ABS και άλλα. Ολα αυτά σαφώς βοηθούν, όμως η πραγματικότητα παραμένει ίδια. Τα αυτοκίνητα της πολύ μικρής κατηγορίας δεν έχουν σχεδιαστεί για να ταξιδεύουν. Η Mercedes κατασκευάζει αυτοκίνητα κορυφαία σε άνεση ταξιδιού και ενεργητική – παθητική ασφάλεια, όπως κατασκευάζει και το Smart για να κινείσαι μέσα στην πόλη. Δεν είναι στις προδιαγραφές του αυτοκινήτου τα μεγάλα ταξίδια. Σαν να προσπαθήσεις να αντικαταστήσεις την αδικοχαμένη πρωταθλήτρια με τον Βλαδίμηρο Φωτιά, πρωταθλητή στην πάλη. Δεν ισχυρίζομαι πως στη συγκεκριμένη περίπτωση φταίει μόνο το όχημα. Μου έχει γίνει βίωμα μετά από τόσα χρόνια που ασχολούμαι με θέματα οδικής ασφάλειας ότι πρέπει να συντρέχουν τουλάχιστον δύο λάθη για να γίνει το κακό.
Χαλάζι, χαμηλή ορατότητα, στάθμευση σε επικίνδυνο σημείο, λάθος κίνηση, δρόμος χωρίς σύγχρονες προδιαγραφές ασφάλειας μαζεύτηκαν πολύ περισσότερα σε πρώτη ανάγνωση.
Καταλαβαίνω αυτόν που έχει για μοναδικό αυτοκίνητο ένα της πολύ μικρής κατηγορίας και θέλει να ταξιδέψει. Καταρχάς, αν είναι μόνο θέμα εξοικονόμησης, υπάρχουν πιο οικονομικοί τρόποι για να ταξιδέψεις σε σχέση με το Ι.Χ. Σώνει και καλά ταξίδι με πολύ μικρό αυτοκίνητο; Διαφορετικά, με αυξημένη προσοχή, ενσυνείδητα, αργά, δεξιά με ταχύτητες πόλης και συναίσθηση της υστέρησης που υπάρχει καθώς χρησιμοποιείς κάτι… παράταιρα. Αδιανόητο να είσαι στην αριστερή λωρίδα με το Smart με 140 km/h! «Μα γιατί αφού τα πιάνει;» ήταν πριν από χρόνια η απορία ενός φίλου – του είπα ότι είναι εγκληματίας και η σχέση μας βάρυνε για καιρό ώσπου ένα απρόοπτο με δικαίωσε στα μάτια του, γεμίζοντάς τον ανασφάλειες και απορίες. Από τότε δεν ταξίδεψε πότε ξανά με το μικρό αυτοκίνητο!
Από NewsAuto.gr